Forum
Niet ingelogd [inloggen ]
Ga naar beneden

Printbare versie  
Auteur: onderwerp: Spanningsregelaar
Dred
Webbert

Registreerde: 10-9-2009
Lokatie: de Gooise Maxtras
lid Is Offline

Stemming: ٩ ̾●̮̮̃̾̃̾ ۶

[*] Gepost op 25-2-2014 op 00:18
Spanningsregelaar

Nou zat ik een beetje over de interwebs te klikken omdat een deel van mijn draadboom in rook was veranderd ...
Volgens de aardige man van de anwb is mijn spanningsregelaar alles behalve een regelaar ...
en nu zie ik verschillende type regelaars voorbij komen.
Ik zie maxen met een overmaats koelblok ...
wat is verstandig om aan te schaffen?

grtz.

Bekijkt gebruikers profiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
Vmaxxx
Dwarsligger

Registreerde: 21-9-2009
lid Is Offline

[*] Gepost op 25-2-2014 op 12:55

Een goedkope. Uitfikken doen ze toch :thumbdown: Teveel naar Honda gekeken denk ik :thumbdown:

Het probleem met de spanningsregelaar is dat hij de spanning regelt door het teveel aan elektrisch vermogen dat de dynamo opwekt om te zetten in warmte. De dynamo is ruim bemeten, dus die kan aardig wat vermogen produceren. Als je lekker in de toeren rijdt en aan boord weinig stroom verbruikt door je koplamp uit te zetten, een led-achterlicht te monteren, je instrumentenpaneel te verwijderen ed. dat moet de spanningsregelaar al dat opgewekte vermogen opstoken. Daar wordt ie warm van en op een goed moment zegt ie 'PANG'. In het gunstigste geval klapt er een diode uit en krijg je minder spanning van je dynamo. Je komt dan op een goed moment stil te staan met een lege accu. In het slechtse geval fikt de zener uit (het ding dat al het overtollige vermogen opstookt) en wordt de spanning niet meer geregeld, anders dan dat je accu als buffer gaat dienen. Die fikt dan uit en dan is het ook over met de pret. In het allerslechtste geval gaan je TCI en stator (dynamospoelen) ook mee.......

Of je neemt de regelaar het het grootste koelblok en zet hem op een koele plek weg of zorgt voor een hoog stroomverbruik aan boord, of beide.

Boost is life. ZX is living @184mph.
Dred
Webbert

Registreerde: 10-9-2009
Lokatie: de Gooise Maxtras
lid Is Offline

Stemming: ٩ ̾●̮̮̃̾̃̾ ۶

[*] Gepost op 25-2-2014 op 21:58

Dus al die spanningsregelaars zijn hetzelfde?

Ik heb op marktplaats een max zien staan met een uitbouwtje wat door jou verhaal e.e.a. verklaart. :thumbup:

Heb je toevallig iets van een linkje ofzo naar een regelaar die zou moeten werken?

Vmaxxx
Dwarsligger

Registreerde: 21-9-2009
lid Is Offline

[*] Gepost op 26-2-2014 op 06:50

Tsja, welke regelaar is goed? Ik heb Yamaha regelaars gehad die eruit klapten, after market regelaars die eruit klapten en nu een aftermarket die het nog steeds doet. Voor zolang als het duurt.

Ik heb de plek voor de regelaar van Niels afgekeken:

Maar ook op die plek heb ik al een aftermarket regelaar verspeeld, inclusief accu, dus ja, wat is wijsheid? Zeg het maar....

Ik denk wel dat het helpt om je stroomverbruik aan boord op peil te houden en de koelribben in de rijrichting te hebben, zoals op de foto van Niels z'n regelaar. Bij mijn Vmax begon het gekloot met de spanningsregelaars en accu's toen ik een led-achterlicht monteerde en het vermogen van de koplamp terug schroefde. En de eerste aftermarket regelaar die eruit klapte had ik met de koelribben haaks op de rijrichting gemonteerd, waardoor de rijwind als het ware over de ribben waait in plaats van er tussen door en de ribben weinig effect hebben.

Boost is life. ZX is living @184mph.

Ga naar boven